hycklaren.blogg.se

Så här är det bara...

Cyklar helst inte...

Kategori: Allmänt

Det är inte så att jag tycker om att cykla till jobbet varje dag, jag har blivit tvungen till det då jag inte har någon bil. Jag får helt enkelt trampa på tills jag får möjlighet att köpa mig en egen bil…

Men nu när jag cyklar, så uppkommer det en hel del känslor under min färd till och från arbetsplatsen, beroende på vad som händer.
En gång var det en tonåring som cyklade och pratade i mobilen samtidigt, han vinglade fram och tillbaka på cykelvägen, då han pratandes i sin mobil, cyklandes på sin cykel försökte hålla samma fart som sin promenerande kompis. Givetvis blev jag tvungen att tvärnita, (och det var dessutom svagt uppförslut), ”Oj”, sa han. ”Men cykla som folk!” sa jag….
Och sedan fortsatte jag att irriterat cykla vidare.
Vad jag egentligen borde ha gjort var att kliva av cykeln, rycka ifrån honom mobilen och ge honom en smäll på käften, vilket jag kanske skulle ha gjort för 20 år sedan, men som jag inte gjorde nu, för att jag nog har blivit vuxen…antagligen gjorde jag rätt som svalde ilskan, men jag vet inte, jag tror nog att jag skulle ha känt mig mer tillfreds om jag hade slappat till honom på kinden, så här när man tänker på det i efterhand. Men skulle han ha lärt sig nåt?

Några som inte skulle ha lärt sig nåt är de somaliska kärringarna som alltid går 4-5 i bredd på cykelvägarna. Dem hör inte cykelplingandet, eller vänta, jag tror att dem hör det, men dem ignorerar det.  ”Ring, ring, ring” låter ringklockan, men inte fan flyttar dem på sig för det. Har man tur så kan man cykla upp i gräset och komma förbi, och då brukar jag vända mig om och titta på dem (Lite argt sådär..), men dem ser helt oberörda ut och bara fortsätter gå i bredd….
Vad är det med folk egentligen? 
Jag ska försöka hitta någon slags horn till min cykel, så att jag kan cykla upp bakom, trycka på hornet och skrämma skiten ur dem. 

En del kollegor som också cyklar tycker att det är skönt att cykla till jobbet, jag kan ibland uppleva under mycket korta stunder välbehag när jag cyklar i nerförsbacke och inte har för mycket motvind, men för det mesta tycker jag att det känns skit…. 

Kommentera inlägget här: